7 клас.
Тема.Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи.
Мета:розширити знання учнів про опорно-рухову
систему тварин,дати порівняльну характеристику видам скелета;розглянути
значення опорно-рухової системи в житті тварин;виховувати екологічну цілісну
орієнтацію в плані взаємин людини і природного середовища.
Обладнання:підручники,малюнки,картки –завдання,презентації
учнів.
Хід уроку
І.Організаційний етап.
Перевірка домашнього завдання.
Діти,для того ,щоб пригадати що ми зараз вивчаємо на уроках біології ,нам
необхідно з вами виконати вправу «Знийди зайве» ,вам пропонується набір
термінів з яких на вашу думку один є
зайвий і пояснити чому.
1.кров,серце,судини,гемоглобін,нирки
2.зелені залози,сечовий міхурець,основи
вусиків,павук
3.птахи,тазові нирки,сечівник,кишечник,сечовий
міхур
4.зябра,стрічкоподібні нирки,риби,сечовий міхур
5.нирки,легені,сечоводи,клоака
6.серце,медуза,два кола кровообігу,артеріальна
Отже,ви пригадали,що ми вивчаємо різні системи
усіх груп тварин,а яку ж систему ми вивчили на попередньому уроці (видільна).А
для того ,щоб перевірити ваші знання з даної теми ми виконаємо наступне завдання на
встановлення відповідності.
ІІІ.Актуалізація опорних знань
Установити відповідність між тваринами
та притаманними їм органами виділення.
Тварини
|
Органи
виділення
|
1 дощовий
черв’як
2 метелик
3 щука
4 черепаха
|
А протонефридії
Б метанефридії
В тулубові
нирки
Г тазові
нирки
Д мальпігієві
судини
|
ІV Мотивація навчальної діяльності
Для того ,щоб дізнатися тему сьогоднішнього нашого
уроку ,вам необхідно віднайти правильне твердження ,яке знаходиться під певною буквою по
вертикалі.,так ви зможете визначити основне поняття сьогоднішнього уроку.
Р Усі
одноклітинні тварини мають скоротливі вакуолі.
С Мальпігієві судини —
це трубчасті канальці, що є
сліпими виростами кишечника.
У Від кожної нирки ссавців відходить по два
сечоводи, які відкриваються в сечовий міхур.
К Амфібії мають тулубові нирки.
Е У птахів відсутній сечовий міхур.
Х Органи виділення комах — зелені залози.
Л Органи виділення павуків — мальпігієві судини.
Е Видільна система вперше з’являється у плоских
червів.
В У всіх членистоногих наявні однакові органи
виділення.
Т Кожна група тварин має свої особливості в
будові видільної системи.
Світ живої природи перебуває у безперервному
русі.Рухаються стада тварин,рухаються окремі організми,рухаються бактерії,найпростіші
у краплі води.Рослини повертають свої листки до сонця.Способи руху за мільярди
років пройшли довгий шлях еволюції,і саме на сьогоднішньому уроці ми ознайомимось із
опорно-руховими системами різними груп тварин.
V.Вивчення нового матеріалу
Опорно-рухова система
1.Скелет(конструкція,що
підтримує тіло і зберігає його форму,захищає внутрішні органи)
2.Мускулатура(м’язи,що
приєднуються до скелета і забезпечують різноманітні рухи тварин,як окремих
органів,так і організму в цілому)
Типи скелета
1.Зовнішній(кутикула
членистоногих,черепашка молюсків)
2.Внутрішній(хордові
тварини)
Переваги зовнішнього скелета:міцність,прикріплення
м’язів що забезпечують рух.
Недоліки:не росте разом з твариною,робить тварини
беззахисною під час линяння.
Переваги внутрішнього скелета:росте разом з
твариною,збільшує швидкість руху бо має різні групи м’язів.
Більш прогресивним є внутрішній скелет.
Яка ж будова опорно-рухової системи безхребетних варин.
1.Кишковопорожнинні.(шкірно-м’язові клітини)
2.Одноклітинні
-амеба протей(несправжні ніжки)
-інфузорія туфелька(війки)
-евглена (джгутик)
3.Кільчасті черви (шкірно-м’язовий мішок)
4.Членистоногі(річковий рак-5 пар ходильних ніг і
хвостовий плавець);креветки(грудні і черевні кінцівки вкриті щетинками);жук
турун (біг альні ноги);коники(стрибальна задня пара ніг);комахи(крила).
5.Молюски
А)черевоногі(нога)
Б)двостулкові(гребінець рухається клацаючи
стулками мушлі)
В)головоногі(кальмари виштовхують воду з мантійної
порожнини).
Діти,ви мали випереджальне завдання,працювали у 5
групах вивчаючи опорно-рухові системи хребетних тварин:риб,амфібій,рептилій,птахів,ссавців.(звіт
груп)
Отже,опорно-рухова система виконує такі важливі
функції:
Опорну(фіксація м’язів і внутрішніх органів)
Захисну(захист життєво важливих органів)
Рухова(забезпечення простих рухів.
VІ Узагальнення знань
(розв’язування
кросвордів)
VІІ.Підсумок уроку.Домашнє завдання.





Немає коментарів:
Дописати коментар